vrijdag 3 maart 2017

Dichtersbankje | Rob Schouten

Foto: © Bert Bevers | Bredabaan | Brasschaat

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad Mannen van Bevers: Rob Schouten>


Vroeger
.
Lang geleden, maar wel na de oorlog
-Want die ken ik slechts van horen zeuren-
.
Die tijd die heette toen het heden nog,
Kon het navolgende octaaf gebeuren:
.
‘De huizen klappertanden met hun deuren,
in elke hoek zat een ontstellende Moloch
Jongens van mijn leeftijd te verscheuren
En aan mijn bed waakte een krom gedrocht.
.
Sliep ik bij toeval in, dan kwamen de Harpijen
Om elk tot bloedens toe met mij te vrijen
En ’s ochtends knaagde een enorme beverrat
,
Aan alles wat ik op mijn lever had,’
Omdat ik met het geld voor de collecte
Mijn potje voor dichtbundels spekte.

Rob Schouten,  1978
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten